04-7400500 Ahad-Khamis: 8.00pg-5.00ptg

Info Pengguna

Hebahan (7 hebahan)

NOTIS PEMAKLUMAN OPERASI PUSAT INFORMASI SADA (SIC)

19/10/2021
Berikutan peralihan ke Fasa 3 Pelan Pemulihan Negara bagi Negeri Kedah bermula 18 Oktober 2021, Pusat Informasi SADA (SIC) akan kembali beroperasi pada jam 8.00 pagi sehingga 12.00 malam.

SYARIKAT AIR DARUL AMAN SDN. BHD.



PERMOHONAN PERMIT SECARA DALAM TALIAN (ONLINE MELALUI SISTEM eCLAPS

25/08/2021
Berkuat kuasa 13 Oktober 2021, tukang paip yang ingin mendapatkan Permit IPA Jenis A1 atau Permit IPA Jenis A2 (Permit A2) dikehendaki memohon secara dalam talian (online) melalui sistem eCLAPS (Centralised Lisence And Permit System) yang boleh dicapai melalui laman sesawang SPAN www.span.gov.my . Ciri-ciri utama sistem ini ialah:

a. Permohonan dibuat secara dalam talian sepenuhnya oleh tukang paip termasuk pengemukaan dokumen sokongan;
b. Pembayaran fi proses dan fi pemberian dibayar bersekali secara dalam talian semasa memohon. Resit bayaran boleh dicetek sendiri oleh pemohon; dan
c. Pemohon boleh mencetak sendiri sijil permit yang dilengkapi dengan kod QR setelah permohonan diluluskan. Kad tukang paip tidak lagi dikeluarkan oleh SPAN.

Permohonan Permit A1 atau A2 secara manual hanya akan diterima oleh Agensi Perakuan di negeri-negeri yang berkenaan sehingga 30 September 2021. Untuk makluman dan perhatian tuan/puan, Permit A1 dan Permit A2 tidak dapat diproses bagi tempoh 1 Oktober 2021 sehingga 12 Oktober 2021 (tempoh peralihan) dan permohonan boleh dikemukakan menerusi eCLAPS bermula 13 Oktober 2021.

Untuk Sebarang pertanyaan berhubung perkara ini, sila hubungi Pejabat SPAN Wilayah/Cawangan yang berdekatan atau hubungi talian 03-83179500 atau email permitguery@span.gov.my



NOTIS PEMAKLUMAN OPERASI KAUNTER HASIL DAN KAUNTER PENGGUNA SEPANJANG TEMPOH PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP)

22/08/2021
WAKTU OPERASI BAGI KAUNTER BAYARAN SEPANJANG TEMPOH PKP ADALAH PADA 8.00 PAGI – 2.00 PETANG (AHAD – KHAMIS) DI SEMUA CAWANGAN WILAYAH / DAERAH SADA. MANAKALA KAUNTER YANG TIDAK TERLIBAT DENGAN BAYARAN AKAN BEROPERASI SEHINGGA 12.00 TENGAHARI SAHAJA (KAUNTER KUALA KETIL, SIK, CHANGLUN, AIR HITAM DAN BATU 3 KULIM).

WALAU BAGAIMANAPUN, WAKTU OPERASI INI TERTAKLUK KEPADA SEBARANG PERUBAHAN DARI SEMASA KE SEMASA DAN MENGIKUT KESESUAIAN PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP) BAGI MEMASTIKAN OPERASI BERJALAN DENGAN LANCAR.

SELAIN ITU, PEMBAYARAN BIL AIR JUGA BOLEH DIBUAT MELALUI ALTERNATIF LAIN SEPERTI SECARA ATAS TALIAN (ONLINE) ATAU MENERUSI AGENSI - AGENSI BAYARAN YANG BERDAFTAR DENGAN PIHAK SADA.

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI PUSAT INFORMASI SADA DI TALIAN : 1-300-88-0017

DI SAMPING ITU, PENGGUNA YANG DATANG KE KAUNTER WAJIB MENGIMBAS QR KOD MYSEJAHTERA SERTA MENGIKUTI S.O.P LANGKAH PENCEGAHAN COVID-19 YANG TELAH DITETAPKAN.

SEKIAN, TERIMA KASIH.



PROGRAM PEMAKLUMAN SMS KEPADA PENGGUNA DOSMETIK (T1) BERSTATUS ACTIVE DAN REMINDER ISSUED FASA 2

09/07/2021
SEPANJANG PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP), SATU PROGRAM PEMAKLUMAN TELAH DILAKSANAKAN DIMANA PENGGUNA - PENGGUNA DOMESTIK (T1) AKAN MENERIMA MESEJ PESANAN RINGKAS (SMS) YG BERTUJUAN UNTUK MENARIK PERHATIAN PENGGUNA UNTUK MEMBUAT BAYARAN BIL AIR SECARA ATAS TALIAN (ONLINE).

PENGGUNA AKAN MENERIMA PESANAN RINGKAS DARIPADA NOMBOR 04-7001397 SEPERTI BERIKUT :-

"SADA: AKAUN ANDA MEMPUNYAI TUNGGAKAN, JELASKAN BAYARAN UTUK ELAK PEMOTONGAN. LAYARI FPX.SADA.COM.MY UNTUK KETERANGAN LANJUT. ABAIKAN JIKA TELAH MEMBUAT BAYARAN"



KAUNTER KUTIPAN HASIL AKAN BEROPERASI SEMULA SEPANJANG TEMPOH PKP 3.0 (15 JUN - 28 JUN 2021).

15/06/2021
UNTUK MAKLUMAN

WAKTU OPERASI KAUNTER KUTIPAN HASIL ADALAH SEPERTI BERIKUT :

1. KAUNTER KUTIPAN HASIL DI SEMUA CAWANGAN SADA SELURUH NEGERI KEDAH (KECUALI KAUNTER CAWANGAN SIK, KUALA KETIL, AYER HITAM & CHANGLOON) : 8.00 AM - 12.00 PM

2. KAUNTER PANDU BAYAR (CAWANGAN KOTA SETAR & SUNGAI PETANI) : 8.00 AM - 12.00 PM

3. KAUNTER KUTIPAN HASIL CAWANGAN SIK, KUALA KETIL, AYER HITAM & CHANGLOON : 8.00 AM - 11.30 AM

SEHUBUNGAN ITU PENGGUNA YANG HADIR KE KAUNTER PERLULAH MENGIKUTI SOP YANG TELAH DITETAPKAN OLEH KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

SEKIAN TERIMA KASIH



RUNDINGAN AWAM CADANGAN PELARASAN KADAR PERKHIDMATAN BEKALAN AIR NEGERI KEDAH

16/05/2021
Untuk makluman , Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) sedang mengumpul maklumbalas daripada pengguna mengenai Rundingan Awam Cadangan Pelarasan Kadar Perkhidmatan Bekalan Air Negeri Kedah yang sedang dijalankan ketika ini. https://www.span.gov.my

Sehubungan itu, bagi mana - mana pengguna yang berminat untuk menyertai rundingan tersebut, sila klik pada pautan yang disediakan.

Sekian terima kasih.



PROGRAM CABUTAN HADIAH BONANZA BAGI PENGGUNA DOMESTIK BEKALAN AIR DI NEGERI KEDAH

02/03/2021
SYARIKAT AIR DARUL AMAN (SADA) SEDANG MENGADAKAN PROGRAM CABUTAN HADIAH BONANZA BAGI PENGGUNA DOMESTIK (TARIF T1) BEKALAN AIR DI NEGERI KEDAH YANG BERMULA PADA 01 MAC SEHINGGA 30 DISEMBER 2021.

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA MUAT TURUN LAMPIRAN DIBAWAH ATAU HUBUNGI TALIAN : 04-7408931

Fail : FAQdanSyaratBonanza.pdf



Notis Gangguan (6 notis)


NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (KECEMASAN / LUAR JANGKA) HENTITUGAS OPERASI LOJI RAWATAN AIR NAMI DISEBABKAN KADAR KEKERUHAN AIR MENTAH YANG TINGGI

DARI : 19/10/2021
SEHINGGA : 20/10/2021
JANGKAMASA : 11.00 MALAM (SEHINGGA KADAR KEKERUHAN AIR MENTAH KEMBALI NORMAL)
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 5450 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : SIK :-

KAMPUNG KOTA AUR, KEDA KOTA AUR, KAMPUNG BELANTIK LUAR, KAMPUNG BELANTIK DALAM, KAMPUNG SURAU, KAMPUNG PINANG, KAMPUNG CHARUK SENDUK, KAMPUNG BARU NAMI, KAMPUNG GULAU, KAMPUNG PERANGKAP, KAMPUNG PETAI KUDUNG, KAMPUNG TELAGA BATU, KAMPUNG BATU SEKETOL, KAMPUNG LANDAI, KAMPUNG MELAKA, KAMPUNG DANGLAU, KAMPUNG BARU DANGLAU, KAMPUNG LUBUK JERING, KAMPUNG CHARUK TOK DIN, KAMPUNG KUBANG KESUM, KAMPUNG KUALA BERIS, DEPOH IMEGRESEN BELANTIK, KEM TENTERA GUBIR DAN KAWASAN SEKITAR

PADANG TERAP : -

SEPANJANG JALAN DARIPADA NAMI KE SIMPANG 3 LAMDIN, KAMPUNG TANJUNG PIRING, KAMPUNG SUNGAI KAP SIAM, KAMPUNG SUNGAI KAP MELAYU, KAMPUNG NAMI LAMA, KAMPUNG SUNGAI LONG, KAMPUNG PADANG, KAMPUNG LUBUK RAMBAI, KEDA KAMPUNG BAGAN, KAMPUNG BAGAN, KAMPUNG CHANG DENG, KAMPUNG TANDOP DALAM, KAMPUNG TANDOP LUAR, KAMPUNG LAMDIN DAN KAWASAN SEKITAR




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (KECEMASAN / LUAR JANGKA) HENTITUGAS OPERASI LOJI RAWATAN AIR MERBOK DISEBABKAN KADAR KEKERUHAN AIR MENTAH YANG TINGGI

DARI : 19/10/2021
SEHINGGA : 19/10/2021
JANGKAMASA : 2.00 PETANG (SEHINGGA KADAR KEKERUHAN AIR MENTAH KEMBALI NORMAL)
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 1000 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : PEKAN MERBOK, SEBAHAGIAN KAMPUNG PONDOK, KAMPUNG HILIR, KAMPUNG MASJID LAMA, KAMPUNG MASJID BARU, KAMPUNG MERBOK,KAMPUNG BUKIT ACHEH, KAMPUNG BUKIT HAJI OMAR, KAMPUNG BELAU, KEDA SINGKIR BADONG, KAMPUNG SINGKIR BADONG DAN KAWASAN SEKITAR




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (KECEMASAN / LUAR JANGKA) HENTITUGAS OPERASI LOJI RAWATAN AIR TUPAH DISEBABKAN KADAR KEKERUHAN AIR MENTAH YANG TINGGI

DARI : 19/10/2021
SEHINGGA : 19/10/2021
JANGKAMASA : 2.10 PETANG (SEHINGGA KADAR KEKERUHAN AIR MENTAH KEMBALI NORMAL)
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 9000 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : JILID 1,2,3,4,5, DAN 6, SUNGAI BARU, PENGKALAN BUJANG, BENDANG DALAM, MATANG NENAS, MATANG NERING, BATU HAMPAR, KG TEMPOYAK, SINGKIR LAUT, SINGKIR DARAT, SINGKIR GENTING, SINGKIR BADONG, SELURUH KAWASAN TANJUNG DAWAI, KG HUMA, SG PIAL, KG PAYA SURI, KG TELAGA CINA, TAMAN TASEK SEMELING,TAMAN TASEK INDAH SEMELING, BUKIT AIR NASI SEMELING, TAMAN UNIVERSITI, TAMAN UNIVERSITI JAYA, MASJID AIMST, BKT AIR NASI BEDONG, TAMAN LEMBAH BUJANG FASA 1,2,3 DAN 6, TAMAN LEMBAH MERBOK, KG TUPAH LAMA/BARU DAN KAWASAN SEKITAR.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (KECEMASAN / LUAR JANGKA) KERJA-KERJA PEMBAIKAN AKIBAT KEROSAKAN MOTOR PAM DI RUMAH PAM FELDA BUKIT TANGGA.

DARI : 18/10/2021
SEHINGGA : 20/10/2021
JANGKAMASA : 10.00 MALAM SEHINGGA 12.00 TENGAHARI
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 350 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KESELURUHAN FELDA BUKIT TANGGA, KOMPLEKS MARDI BUKIT TANGGA, DAN KAWASAN SEKITAR




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (KECEMASAN / LUAR JANGKA) KERJA-KERJA PEMBAIKAN KEROSAKAN VALVE 300MM DN DAN PEMASANGAN AIR VALVE DOUBLE ORIFICE 50MM DI JAJARAN PAIP MILD STEEL 300MM DN BERHAMPIRAN PROJEK PPR KUAH JALAN BATU ASAH, MUKIM KUAH, LANGKAWI.

DARI : 20/10/2021
SEHINGGA : 21/10/2021
JANGKAMASA : 10.00 MALAM - 5.00 PAGI
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 1100 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KG LUBUK SEMILANG, KG TELUK ULU MELAKA, KG MAWAT, KG MAKAM MAHSURI, KG BATU ASAH, KG BUKIT HANTU,SRIDU, TAMAN KENARI, HOTEL PANORAMA LANGKAWI, TAMAN HARMONI, KEM BINA NEGARA, PUSAT LATIHAN KHIDMAT NEGARA (PLKN) DAN SEKITAR KAWASAN YANG BERDEKATAN.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) HENTITUGAS SISTEM PENGEPAMAN KE TANGKI NIBUNG (LAMA) , LRA JENUN LAMA BAGI KERJA2 PEMASANGAN METER S.I.V

DARI : 24/10/2021
SEHINGGA : 24/10/2021
JANGKAMASA : 9.00 PAGI - 5.00 PETANG
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 7500 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : SELURUH KAWASAN PEKAN JENUN, SELURUH KAWASAN PAYA MAT INSUN DAN SEKITAR, SELURUH KAMPUNG KILANG BESAR DAN SEKITAR, KAMPUNG LUBUK ULAR, KAMPUNG PANJANG, KAMPUNG KUALA RIMAU, KAMPUNG SAGOR, KAMPUNG SUNGAI JAGUNG, KAMPUNG DOHIT, KAMPUNG BAKAR ARANG, KAMPUNG SELAMAT, KAMPUNG BALOH, SEKOLAH TEKNIK MATRIKULASI PENDANG, POKOK TAI, KAMPUNG LAMA POKOK TAI, KAMPUNG SIAM, KAMPUNG SUNGAI ROTAN, KAMPUNG GUAR STESEN, TAMAN DESA AMAN, TAMAN DESA INDAH, KAMPUNG BANGGOL, SELURUH PEKAN GUAR CHEMPEDAK, TITI BOM DAN KAMPUNG TOK KAU DAN KAWASAN SEKITAR.



Tender / Sebutharga (0 notis)

PRIVACY NOTICE

Dear valued customers,

PERSONAL DATA PROTECTION ACT 2010 (“Act”)

This notice serves to comply with the Act and to inform you on your rights regarding your personal data which has been and might be surrendered to Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) as “Data User” for the application of water supply.

DATA SUBJECTS’ PERSONAL DATA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) will process the following personal data surrendered by you or your authorized representative as provided in the relevant forms for the water supply agreement:

  • Name;
  • Identification card or Passport number;
  • Premise address where water will be supplied;
  • Contact details such as correspondence address, mobile phone number, telephone number, facsimile number and email address;
  • Account Details for Water Supply; and
  • Personal Data derived from any legal documents given by you including but not limited to Sale & Purchase Agreement, Tenancy Agreement, Letter of Administration, Grant of Probate, Power of Attorney, Birth Certificate and Death Certificate.

DATA SUBJECTS’ PERSONAL DATA PROCESSING

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) will process your personal data for the following purposes :-

  • Supply of water and any other related services;
  • Delivery of related bills to your premise;
  • For maintenance of consumer database and customer service related process;
  • For developing and maintaining water supply system;
  • For bill payment processing and recovery of payment due;
  • For enforcement of law under Water Services Industry Act 2006; and
  • Communicating with you.

DISCLOSURE OF PERSONAL DATA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) might disclose your personal data to third parties (including those located overseas) from different group of class which are classified as follows :-

  • Contractors/ plumbers;
  • Debt collecting agencies;
  • Data processing service provider;
  • Other water licensee;
  • sewerage services licensee;
  • Any regulatory body or law enforcement agency, or any person entitled to it by virtue of a Court Order or legal process; and
  • Lawyers appointed to defend and protect the rights and property of the Data User or its personnel.

ACCESS, AMENDMENT AND COMPLAINT

You may at any time, in writing (subject to certain fees), apply for an access, make amendment/correction, or limit the processing on your Personal data or lodge any complaint to the Data Protection Compliance Officer to the address below:


Officer

Chairman of Data Protection Compliance Committee

Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA)
892, Jalan Sultan Badlishah,
05000 Alor Setar, Kedah.
04700500
Email : kamal@sada.com.my




NOTIS PRIVASI PERLINDUNGAN DATA PERIBADI PENGGUNA

Pengguna Yang Dihormati;

Notis ini bertujuan mematuhi kehendak penguatkuasaan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (APDP) (Akta 709) yang telah berkuatkuasa mulai 15 November 2013 dan bagi memaklumkan hak-hak Pengguna keatas data-data peribadi (“Data Peribadi”) yang telah dan akan Pengguna berikan kepada Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) bagi tujuan bekalan air.

DATA PERIBADI PENGGUNA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) akan memproses Data Peribadi berikut seperti yang diberikan oleh Pengguna kepada pihak Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) atau wakilnya di dalam Borang bagi proses bekalan air :

  • Nama
  • Nombor Kad Pengenalan / passport
  • Maklumat perhubungan; alamat premis bekalan,
  • Butiran terperinci seperti alamat surat menyurat, no. telefon bimbit, no. telefon, no faks dan alamat e-mail
  • Maklumat akaun bil air
  • Lain-lain data peribadi yang diperolehi dari dokumen perundangan termasuk Perjanjian Jual Beli, Perjanjian Sewaan, Surat Kuasa Mentadbir, Sijil Pengesahan Wasiat, Surat Kuasa Wakil, Sijil Kelahiran Dan Sijil Kematian.

PEMPROSESAN DATA PERIBADI PENGGUNA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) akan memproses Data Peribadi Pengguna bagi tujuan berikut :

  • Membekalkan air untuk premis Pengguna dan lain-lain perkhidmatan.
  • Menyerahkan bil berkaitan ke premis
  • Menyenggara pengkalan data dan proses-proses yang berkaitan dengan perkhidmatan pelanggan
  • Membangunkan dan menyenggarakan sistem bekalan air
  • Mendapatkan wang yang kena dibayar dan pemulihan bayaran
  • Menjalankan penguatkuasaan mengikut Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655)
  • Berkomunikasi dengan Pengguna.
Data Peribadi dan maklumat Pengguna sangat diperlukan oleh Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd agar tidak menjejaskan keupayaan untuk memberikan perkhidmatan seperti dinyatakan di atas.

PENZAHIRAN DATA PERIBADI

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) mungkin akan menzahirkan Data Peribadi anda kepada pihak-pihak yang dinyatakan seperti dibawah bagi memenuhi tujuan yang dinyatakan :-

  • Ejen dan Pembekal perkhidmatan/ Tukang Paip;
  • Ejen Pemungut Hutang;
  • Pembekalan perkhidmatan pemprosesan data;
  • Operator perkhidmatan air lain;
  • Operator perkhidmatan pembentungan;
  • Mana-mana badan perundangan (regulatory bodies) atau agensi penguatkuasaan undang-undang atau perseorangan yang berhak melalui perintah Mahkamah atau proses undang-undang;
  • Peguam yang dilantik untuk melindungi dan mempertahankan hak atau harta syarikat, kakitangannya dan syarikat-syarikat yang berkaitan dan/atau kumpulan syarikatnya.

AKSES, PEMBETULAN DAN ADUAN

Pengguna boleh pada bila-bila masa (tertakluk kepada fi) mengemukakan permohonan bertulis meminta akses kepada, membuat pembetulan, atau menghadkan pemprosesan terhadap Data Peribadi atau untuk apa-apa aduan ke alamat dan e-mel seperti berikut :-


Pegawai

PEMATUHAN PERLINDUNGAN DATA PERIBADI

Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA)
892, Jalan Sultan Badlishah,
05000 Alor Setar, Kedah.
04700500
Email : kamal@sada.com.my



KADAR TARIF AIR NEGERI KEDAH

KATEGORI TARIF JALUR PENGGUNAAN (㎥) KADAR SETAIP ㎥ (RM/㎥) CAJ MINIMUM (Rm)
DOMESTIK / PEJABAT KERAJAAN 0-20㎥
>21-35㎥
>36㎥
0.50
0.90
1.30

6.00

KOMERSIAL
0-50㎥
>50-200㎥
>200-350㎥
>350㎥
1.40
1.50
1.60
1.80

15.00
INDUSTRI / HOTEL 0-1000㎥
>1001-10,000㎥
>10,001-50,000㎥
>50,001㎥
1.40
1.60
1.80
2.10

15.00
INSTITUSI KEAGAMAAN/ KEBAJIKAN 0-20㎥
>21-40㎥
>41-60㎥
>61㎥
0.40
0.70
0.90
1.10

6.00
PERKAPALAN KADAR RATA 3.00 20.00