04-7400500 Ahad-Khamis: 8.00pg-5.00ptg

Info Pengguna

Hebahan (8 hebahan)

NOTIS PEMAKLUMAN (OPERASI SADA WILAYAH TENGAH, SUNGAI PETANI)

2021-11-28
Untuk makluman, operasi SADA Wilayah Tengah akan ditutup sementara pada 29 November 2021 (Isnin) hingga 30 November 2021 (Selasa) bagi memberi laluan kepada kerja-kerja pembersihan menyeluruh dan sanitasi dalaman.

Sehubungan itu, aduan bekalan air boleh dibuat melalui Hotline SADA 1-300-88-0017, Emel Aduan SADA di aduan@sada.com.my atau melalui saluran Aplikasi Whatsapp Rasmi SADA di nombor :- 011-65210500.

Fail : NOTIS-PEMAKLUMAN-tutup-kuala-muda (1).jpg



NOTIS PEMAKLUMAN OPERASI PUSAT INFORMASI SADA (SIC)

2021-10-19
Berikutan peralihan ke Fasa 3 Pelan Pemulihan Negara bagi Negeri Kedah bermula 18 Oktober 2021, Pusat Informasi SADA (SIC) akan kembali beroperasi pada jam 8.00 pagi sehingga 12.00 malam.

SYARIKAT AIR DARUL AMAN SDN. BHD.



PERMOHONAN PERMIT SECARA DALAM TALIAN (ONLINE MELALUI SISTEM eCLAPS

2021-08-25
Berkuat kuasa 13 Oktober 2021, tukang paip yang ingin mendapatkan Permit IPA Jenis A1 atau Permit IPA Jenis A2 (Permit A2) dikehendaki memohon secara dalam talian (online) melalui sistem eCLAPS (Centralised Lisence And Permit System) yang boleh dicapai melalui laman sesawang SPAN www.span.gov.my . Ciri-ciri utama sistem ini ialah:

a. Permohonan dibuat secara dalam talian sepenuhnya oleh tukang paip termasuk pengemukaan dokumen sokongan;
b. Pembayaran fi proses dan fi pemberian dibayar bersekali secara dalam talian semasa memohon. Resit bayaran boleh dicetek sendiri oleh pemohon; dan
c. Pemohon boleh mencetak sendiri sijil permit yang dilengkapi dengan kod QR setelah permohonan diluluskan. Kad tukang paip tidak lagi dikeluarkan oleh SPAN.

Permohonan Permit A1 atau A2 secara manual hanya akan diterima oleh Agensi Perakuan di negeri-negeri yang berkenaan sehingga 30 September 2021. Untuk makluman dan perhatian tuan/puan, Permit A1 dan Permit A2 tidak dapat diproses bagi tempoh 1 Oktober 2021 sehingga 12 Oktober 2021 (tempoh peralihan) dan permohonan boleh dikemukakan menerusi eCLAPS bermula 13 Oktober 2021.

Untuk Sebarang pertanyaan berhubung perkara ini, sila hubungi Pejabat SPAN Wilayah/Cawangan yang berdekatan atau hubungi talian 03-83179500 atau email permitguery@span.gov.my



NOTIS PEMAKLUMAN OPERASI KAUNTER HASIL DAN KAUNTER PENGGUNA SEPANJANG TEMPOH PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP)

2021-08-22
WAKTU OPERASI BAGI KAUNTER BAYARAN SEPANJANG TEMPOH PKP ADALAH PADA 8.00 PAGI – 2.00 PETANG (AHAD – KHAMIS) DI SEMUA CAWANGAN WILAYAH / DAERAH SADA. MANAKALA KAUNTER YANG TIDAK TERLIBAT DENGAN BAYARAN AKAN BEROPERASI SEHINGGA 12.00 TENGAHARI SAHAJA (KAUNTER KUALA KETIL, SIK, CHANGLUN, AIR HITAM DAN BATU 3 KULIM).

WALAU BAGAIMANAPUN, WAKTU OPERASI INI TERTAKLUK KEPADA SEBARANG PERUBAHAN DARI SEMASA KE SEMASA DAN MENGIKUT KESESUAIAN PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP) BAGI MEMASTIKAN OPERASI BERJALAN DENGAN LANCAR.

SELAIN ITU, PEMBAYARAN BIL AIR JUGA BOLEH DIBUAT MELALUI ALTERNATIF LAIN SEPERTI SECARA ATAS TALIAN (ONLINE) ATAU MENERUSI AGENSI - AGENSI BAYARAN YANG BERDAFTAR DENGAN PIHAK SADA.

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI PUSAT INFORMASI SADA DI TALIAN : 1-300-88-0017

DI SAMPING ITU, PENGGUNA YANG DATANG KE KAUNTER WAJIB MENGIMBAS QR KOD MYSEJAHTERA SERTA MENGIKUTI S.O.P LANGKAH PENCEGAHAN COVID-19 YANG TELAH DITETAPKAN.

SEKIAN, TERIMA KASIH.



PROGRAM PEMAKLUMAN SMS KEPADA PENGGUNA DOSMETIK (T1) BERSTATUS ACTIVE DAN REMINDER ISSUED FASA 2

2021-07-09
SEPANJANG PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN (PKP), SATU PROGRAM PEMAKLUMAN TELAH DILAKSANAKAN DIMANA PENGGUNA - PENGGUNA DOMESTIK (T1) AKAN MENERIMA MESEJ PESANAN RINGKAS (SMS) YG BERTUJUAN UNTUK MENARIK PERHATIAN PENGGUNA UNTUK MEMBUAT BAYARAN BIL AIR SECARA ATAS TALIAN (ONLINE).

PENGGUNA AKAN MENERIMA PESANAN RINGKAS DARIPADA NOMBOR 04-7001397 SEPERTI BERIKUT :-

"SADA: AKAUN ANDA MEMPUNYAI TUNGGAKAN, JELASKAN BAYARAN UTUK ELAK PEMOTONGAN. LAYARI FPX.SADA.COM.MY UNTUK KETERANGAN LANJUT. ABAIKAN JIKA TELAH MEMBUAT BAYARAN"



KAUNTER KUTIPAN HASIL AKAN BEROPERASI SEMULA SEPANJANG TEMPOH PKP 3.0 (15 JUN - 28 JUN 2021).

2021-06-15
UNTUK MAKLUMAN

WAKTU OPERASI KAUNTER KUTIPAN HASIL ADALAH SEPERTI BERIKUT :

1. KAUNTER KUTIPAN HASIL DI SEMUA CAWANGAN SADA SELURUH NEGERI KEDAH (KECUALI KAUNTER CAWANGAN SIK, KUALA KETIL, AYER HITAM & CHANGLOON) : 8.00 AM - 12.00 PM

2. KAUNTER PANDU BAYAR (CAWANGAN KOTA SETAR & SUNGAI PETANI) : 8.00 AM - 12.00 PM

3. KAUNTER KUTIPAN HASIL CAWANGAN SIK, KUALA KETIL, AYER HITAM & CHANGLOON : 8.00 AM - 11.30 AM

SEHUBUNGAN ITU PENGGUNA YANG HADIR KE KAUNTER PERLULAH MENGIKUTI SOP YANG TELAH DITETAPKAN OLEH KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

SEKIAN TERIMA KASIH



RUNDINGAN AWAM CADANGAN PELARASAN KADAR PERKHIDMATAN BEKALAN AIR NEGERI KEDAH

2021-05-16
Untuk makluman , Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) sedang mengumpul maklumbalas daripada pengguna mengenai Rundingan Awam Cadangan Pelarasan Kadar Perkhidmatan Bekalan Air Negeri Kedah yang sedang dijalankan ketika ini. https://www.span.gov.my

Sehubungan itu, bagi mana - mana pengguna yang berminat untuk menyertai rundingan tersebut, sila klik pada pautan yang disediakan.

Sekian terima kasih.



PROGRAM CABUTAN HADIAH BONANZA BAGI PENGGUNA DOMESTIK BEKALAN AIR DI NEGERI KEDAH

2021-03-02
SYARIKAT AIR DARUL AMAN (SADA) SEDANG MENGADAKAN PROGRAM CABUTAN HADIAH BONANZA BAGI PENGGUNA DOMESTIK (TARIF T1) BEKALAN AIR DI NEGERI KEDAH YANG BERMULA PADA 01 MAC SEHINGGA 30 DISEMBER 2021.

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA MUAT TURUN LAMPIRAN DIBAWAH ATAU HUBUNGI TALIAN : 04-7408931

Fail : FAQdanSyaratBonanza.pdf



Notis Gangguan (5 notis)


NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) HENTITUGAS LOJI RAWATAN AIR JENUN LAMA BAGI MEMBERI LALUAN KEPADA KERJA-KERJA MENAIKTARAF SISTEM BEKALAN AIR ELEKTRIK OLEH TNB

DARI : 08/12/2021
SEHINGGA : 08/12/2021
JANGKAMASA : 11.00 PAGI - 11.00 MALAM
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 15000 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KAWASAN YANG MELIBATKAN TANGKI BUKIT NIBONG :-

KG PAYA MAT INSUN, PEKAN JENUN, KG SG JAGUNG, KG SELAMAT, SMK JENUN, SMK MODEL KHAS, KOLEH METRIKULASI PENDANG, KG BALOH, PEKAN GUAR CHEMPEDAK, SMK GUAR CHEMPEDAK, KG BELAKANG MADA GUAR, TAMAN ROMANIA, TAMAN MARKISA, TAMAN LAMBAIAN JERAI, TAMAN DESA INDAH, TAMAN DESA AMAN DAN KAWASAN SEKITAR

KAWASAN YANG MELIBATKAN TANGKI BUKIT JAMBUL :-

DARI KOBAH KE PAKAN PENDANG, DARI PADANG PUSING KE PEKAN PENDANG, DARI BUKIT RAYA KE PEKAN PENDANG, DARI KILANG KECHIK KE PEKAN PENDANG, SELURUH PEKAN PENDANG DAN KAWASAN SEKITAR.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) PENGURANGAN OPERASI LOJI RAWATAN AIR JENERI BAGI MEMBERI LALUAN KEPADA KERJA - KERJA CUCIAN (SLUDGE) SEDTANK SERTA KERJA - KERJA BERKAITAN DI DAERAH PENDANG

DARI : 21/12/2021
SEHINGGA : 21/12/2021
JANGKAMASA : 8.00 PAGI - 6.00 PETANG
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 7000 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : KAMPUNG BENDANG RAJA, KAMPUNG SYED AHMAD, KAMPUNG TOK SET, POKOK ASAM, KAMPUNG BELAT, TITI AKAR DAN SUNGAI TIANG, PADANG DURIAN, KAMPUNG SAWA, PADANG PUSING, BUKIT TEGUR, BENDANG PULAI DAN KAWASAN SEKITAR.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) PENGURANGAN OPERASI LOJI RAWATAN AIR MAHANG BAGI KERJA-KERJA PEMASANGAN PAM AIR MENTAH DI DAERAH KULIM

DARI : 08/12/2021
SEHINGGA : 08/12/2021
JANGKAMASA : 10.00 PAGI - 7.00 PETANG
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 1000 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : PEKAN MAHANG, KAMPUNG SUNGAI PASIR, KAMPUNG SUNGAI DINGIN, KAMPUNG SUNGAI PASIR LUAR, KAMPUNG ULU MAHANG A DAN B, KEDA DINGIN, TAMAN SUNGAI DINGIN, KAMPUNG CHEROK KEDAH, LADANG DUBLIN DAN KAWASAN SEKITAR YANG MENGGUNAKAN TANGKI IMBANGAN R4 DAN KAWASAN SEKITAR.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL) HENTITUGAS LOJI RAWATAN AIR SUNGAI LIMAU BAGI KERJA -KERJA PEMASANGAN FLOWMETER PAM AIR MENTAH BERSAIZ 450MM DIAMETER

DARI : 08/12/2021
SEHINGGA : 08/12/2021
JANGKAMASA : 12.00 TENGAHARI - 12.00 MALAM
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 11000 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : SEKITAR KUALA PEGANG, TAMAN SRI JAYA, KETEMBA, KELEDANG, KAMPUNG KELEDANG, KAMPUNG LELA, KAMPUNG PADANG, BUKIT HITAM, ASAM JAWA, LANAI, KAMPUNG SUNGAI TAS, KAMPUNG TAS, MENGKUANG, KAMPUNG DARA, TAWAR, KAMPUNG GUAR REBAN, KAMPUNG CHARUK SIKIN, KAMPUNG TEBING TINGGI, TAMAN BEMBAN, TAMAN DESA ALAMANDA, TAMAN MAS, TAMAN DESA ANGGERIK, TAMAN SEMARAK, TAMAN DESA MELOR, TAMAN DESA LILY, TAMAN DESA MAWAR, TAMAN DESA CEMPA, TAMAN DESA KENANGAN DAN KAWASAN SEKITAR YANG MENGGUNAKAN AGIHAN BEKALAN TANGKI R4 DAN TANGKI R7 DAN KAWASAN SEKITAR.




NOTIS GANGGUAN BEKALAN AIR (PENYELENGGARAAN BERJADUAL)
PROGRAM NRW NASIONAL PENDEKATAN 1 - NEGERI KEDAH
KERJA-KERJA PEMASANGAN METER SIV BERUKURAN 500MM DI KU 7 LOJI RAWATAN AIR BUKIT PINANG

DARI : 12/12/2021
SEHINGGA : 13/12/2021
JANGKAMASA : 9.00 PAGI - 9.00 PAGI
ANGGARAN AKAUN TERJEJAS : 30000 AKAUN
KAWASAN TERLIBAT : JALAN HUTAN KAMPUNG, TAMAN HIDAYAH, TAMAN CITRA, TAMAN ANDALAS, TAMAN AISYAH, TAMAN VISTANA INDAH, KAMPUNG DARAT, SEPANJANG JALAN LANGGAR KE BANDAR ALOR SETAR, SELURUH KAWASAN DERGA DAN LORONG SERI, SELURUH KAWASAN JALAN TELUK WANJAH, JALAN TUN ABDUL RAZAK, SELURUH PERUMAHAN PKNK, BANGUNAN AL-BUKHARI, BANGUNAN PERKESO, SELURUH KAWASAN PINTU SEPULUH, PUTRA MEDICAL CENTRE (PMC), JALAN TAMBANG BADAK, JALAN PUTRA, SELURUH KAWASAN JALAN KANCHUT, BANGUNAN KERAJAAN PERSEKUTUAN, KAWASAN HADAPAN MASJID ZAHIR, PEKAN MELAYU, BANGUNAN PERNIAGAAN TEPI JALAN UTAMA PEKAN CINA, IBU PEJABAT POLIS KOTA SETAR, SELURUH KAWASAN JALAN STADIUM, HOSPITAL LAMA ALOR SETAR, TAMAN SYED MUHAMAD, TAMAN SERI AMAN JALAN SULTANAH, SELURUH PERUMAHAN JALAN PEGAWAI, TONGKANG YARD, KAMPUNG AKAR PELURU, JALAN SULTAN BADLISHAH, SEPANJANG JALAN SUNGAI KOROK ALOR SETAR, KOMPLEKS HIJAU KUNING, FLAT KAMPUNG KILAT KOMPLEKS PERNIAGAAN SIMPANG KUALA, SEPANJANG JALAN DATUK KUMBAR, SELURUH PERUMAHAN KAWASAN DATUK KUMBAR, TAMAN NURI, SELURUH KAWASAN KAMPUNG SAKAN, TAMAN KIARA, TAMAN SERI DERGA, KAMPUNG GERIGIS, SEPANJANG JALAN TANJUNG BENDAHARA DAN SELURUH KAWASAN PERUMAHAN JALAN TANJUNG BENDAHARA DAN KAWASAN SEKITAR.



Tender / Sebutharga (0 notis)

PRIVACY NOTICE

Dear valued customers,

PERSONAL DATA PROTECTION ACT 2010 (“Act”)

This notice serves to comply with the Act and to inform you on your rights regarding your personal data which has been and might be surrendered to Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) as “Data User” for the application of water supply.

DATA SUBJECTS’ PERSONAL DATA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) will process the following personal data surrendered by you or your authorized representative as provided in the relevant forms for the water supply agreement:

  • Name;
  • Identification card or Passport number;
  • Premise address where water will be supplied;
  • Contact details such as correspondence address, mobile phone number, telephone number, facsimile number and email address;
  • Account Details for Water Supply; and
  • Personal Data derived from any legal documents given by you including but not limited to Sale & Purchase Agreement, Tenancy Agreement, Letter of Administration, Grant of Probate, Power of Attorney, Birth Certificate and Death Certificate.

DATA SUBJECTS’ PERSONAL DATA PROCESSING

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) will process your personal data for the following purposes :-

  • Supply of water and any other related services;
  • Delivery of related bills to your premise;
  • For maintenance of consumer database and customer service related process;
  • For developing and maintaining water supply system;
  • For bill payment processing and recovery of payment due;
  • For enforcement of law under Water Services Industry Act 2006; and
  • Communicating with you.

DISCLOSURE OF PERSONAL DATA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) might disclose your personal data to third parties (including those located overseas) from different group of class which are classified as follows :-

  • Contractors/ plumbers;
  • Debt collecting agencies;
  • Data processing service provider;
  • Other water licensee;
  • sewerage services licensee;
  • Any regulatory body or law enforcement agency, or any person entitled to it by virtue of a Court Order or legal process; and
  • Lawyers appointed to defend and protect the rights and property of the Data User or its personnel.

ACCESS, AMENDMENT AND COMPLAINT

You may at any time, in writing (subject to certain fees), apply for an access, make amendment/correction, or limit the processing on your Personal data or lodge any complaint to the Data Protection Compliance Officer to the address below:


Officer

Chairman of Data Protection Compliance Committee

Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA)
892, Jalan Sultan Badlishah,
05000 Alor Setar, Kedah.
04700500
Email : kamal@sada.com.my




NOTIS PRIVASI PERLINDUNGAN DATA PERIBADI PENGGUNA

Pengguna Yang Dihormati;

Notis ini bertujuan mematuhi kehendak penguatkuasaan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (APDP) (Akta 709) yang telah berkuatkuasa mulai 15 November 2013 dan bagi memaklumkan hak-hak Pengguna keatas data-data peribadi (“Data Peribadi”) yang telah dan akan Pengguna berikan kepada Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) bagi tujuan bekalan air.

DATA PERIBADI PENGGUNA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) akan memproses Data Peribadi berikut seperti yang diberikan oleh Pengguna kepada pihak Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) atau wakilnya di dalam Borang bagi proses bekalan air :

  • Nama
  • Nombor Kad Pengenalan / passport
  • Maklumat perhubungan; alamat premis bekalan,
  • Butiran terperinci seperti alamat surat menyurat, no. telefon bimbit, no. telefon, no faks dan alamat e-mail
  • Maklumat akaun bil air
  • Lain-lain data peribadi yang diperolehi dari dokumen perundangan termasuk Perjanjian Jual Beli, Perjanjian Sewaan, Surat Kuasa Mentadbir, Sijil Pengesahan Wasiat, Surat Kuasa Wakil, Sijil Kelahiran Dan Sijil Kematian.

PEMPROSESAN DATA PERIBADI PENGGUNA

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) akan memproses Data Peribadi Pengguna bagi tujuan berikut :

  • Membekalkan air untuk premis Pengguna dan lain-lain perkhidmatan.
  • Menyerahkan bil berkaitan ke premis
  • Menyenggara pengkalan data dan proses-proses yang berkaitan dengan perkhidmatan pelanggan
  • Membangunkan dan menyenggarakan sistem bekalan air
  • Mendapatkan wang yang kena dibayar dan pemulihan bayaran
  • Menjalankan penguatkuasaan mengikut Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655)
  • Berkomunikasi dengan Pengguna.
Data Peribadi dan maklumat Pengguna sangat diperlukan oleh Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd agar tidak menjejaskan keupayaan untuk memberikan perkhidmatan seperti dinyatakan di atas.

PENZAHIRAN DATA PERIBADI

Syarikat Air Darul Aman Sdn. Bhd. (SADA) mungkin akan menzahirkan Data Peribadi anda kepada pihak-pihak yang dinyatakan seperti dibawah bagi memenuhi tujuan yang dinyatakan :-

  • Ejen dan Pembekal perkhidmatan/ Tukang Paip;
  • Ejen Pemungut Hutang;
  • Pembekalan perkhidmatan pemprosesan data;
  • Operator perkhidmatan air lain;
  • Operator perkhidmatan pembentungan;
  • Mana-mana badan perundangan (regulatory bodies) atau agensi penguatkuasaan undang-undang atau perseorangan yang berhak melalui perintah Mahkamah atau proses undang-undang;
  • Peguam yang dilantik untuk melindungi dan mempertahankan hak atau harta syarikat, kakitangannya dan syarikat-syarikat yang berkaitan dan/atau kumpulan syarikatnya.

AKSES, PEMBETULAN DAN ADUAN

Pengguna boleh pada bila-bila masa (tertakluk kepada fi) mengemukakan permohonan bertulis meminta akses kepada, membuat pembetulan, atau menghadkan pemprosesan terhadap Data Peribadi atau untuk apa-apa aduan ke alamat dan e-mel seperti berikut :-


Pegawai

PEMATUHAN PERLINDUNGAN DATA PERIBADI

Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd (SADA)
892, Jalan Sultan Badlishah,
05000 Alor Setar, Kedah.
04700500
Email : kamal@sada.com.my



KADAR TARIF AIR NEGERI KEDAH

KATEGORI TARIF JALUR PENGGUNAAN (㎥) KADAR SETIAP ㎥ (RM/㎥) CAJ MINIMUM (RM)
DOMESTIK / PEJABAT KERAJAAN 0-20㎥
>21-35㎥
>36㎥
0.50
0.90
1.30

6.00

KOMERSIAL
0-50㎥
>50-200㎥
>200-350㎥
>350㎥
1.40
1.50
1.60
1.80

15.00
INDUSTRI / HOTEL 0-1000㎥
>1001-10,000㎥
>10,001-50,000㎥
>50,001㎥
1.40
1.60
1.80
2.10

15.00
INSTITUSI KEAGAMAAN/ KEBAJIKAN 0-20㎥
>21-40㎥
>41-60㎥
>61㎥
0.40
0.70
0.90
1.10

6.00
PERKAPALAN KADAR RATA 3.00 20.00