Mesra

KHIDMAT KAUNTER, MESRA PELANGGAN

Tujuh tahun diperbadankan, perkhidmatan yang berkesan dan mesra pelanggan adalah menjadi tunjang kepada penambahan hasil di Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd .

Kepuasan akan dirasai oleh mereka yang memberi khidmat dengan ikhlas dan sempurna terutama sekali apabila pihak pelanggan berasa puas dengan layanan yang diberikan adalah penting memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan supaya mereka merasa gembira dan selesa, oleh itu, adalah penting dalam memberi sesuatu perkhidmatan itu perlu dilakukan dengan ikhlas hati,menurut Maznah Aziz, selaku ketua Unit bahagian Perkhidmatan Kaunter Hasil Wilayah Utara 1 di Syarikat Air Darul Aman.

Syarikat Air Darul Aman menyediakan pelbagai kemudahan perkhidmatan kepada pelanggan SADA. Peranan bahagian perkhidmatan pelanggan SADA bertujuan memudahkan pelanggan yang berurusan mendapatkan maklumat melalui perkhidmatan yang cepat dan tepat.

Fungsi dan peranan bahagian perkhidmatan pelanggan yang di sediakan oleh pihak SADA antaranya ialah, melayani pelanggan yang berurusan meliputi pertanyaan, aduan, khidmat nasihat dan maklum balas pelanggan 24 jam melalui:

Sada Information Center (Pusat Informasi di talian Hotline :1-300-88-0017) dan juga Rakan Media Sosial SADA seperti menerusi aplikasi di Facebook atau di Whatsapp yang telah di sediakan oleh pihak SADA.

Selain itu, melalui Rakan Komuniti SADA @ Friends Of SADA melibatkan kesemua wilayah-wilayah SADA di Negeri Kedah, adalah satu sesi “engagement” yang akan bertindak selaku penghubung antara komuniti dan SADA bagi meyelesaikan apa-apa isu berbangkit berhubung bekalan air mentah terawat dan juga hal berkaitan.

Manakala perkhidmatan yang di uruskan di kaunter khidmat Pengguna SADA ialah :menerima aduan pengguna serta menyelesaikan pemasalahan yang berkaitan melalui kaunter pertanyaan serta melalui telefon, menyediakan salinan bil serta bil pelbagai kepada pengguna, proses permohonan bekalan baru, penyambungan semula/penutupan sementara meter air, penambahan atau tuntutan cagaran/deposit bagi akaun bekalan air (Domestik & Komersial) mengisi borang permohonan tuntutan bayaran balik cagaran, proses penukaran nama pemilik, menyediakan bil ganti rugi meter dan pemasangan meter untuk kes meter hilang atau kecurian meter, menyediakan bil ujian meter kepada pengguna sekiranya pengguna tidak berpuas hati dengan penggunaan bil air tinggi.

Bagi perkhidmatan di kaunter kutipan hasil adalah menerima pembayaran bil dengan mengemukakan bil air di mana-mana kaunter bayaran cawangan SADA di seluruh negeri Kedah.

kiosk pembayaran turut ditempatkan di UTC dan Bangunan Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd
Selain itu perkhidmatan mesin kiosk pembayaran turut ditempatkan di UTC dan Bangunan Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd dan perkhidmatan SADA turut beroperasi di kaunter Pejabat Pos di seluruh malaysia.
Kiosk pembayaran turut ditempatkan di UTC dan Bangunan Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd dan telah dirasmikan oleh Menteri Besar Kedah, YAB. DATO' SERI DIRAJA AHMAD BASHAH BIN MD HANIPAH dan Exco Air Kedah, YB. DATO' HAJI BADROL HISHAM BIN HASHIM.
Selain itu perkhidmatan mesin kiosk pembayaran turut ditempatkan di UTC dan Bangunan Syarikat Air Darul Aman Sdn Bhd dan perkhidmatan SADA turut beroperasi di kaunter Pejabat Pos di seluruh malaysia.

Pengurusan perkhidmatan pelanggan yang cekap dan baik akan memberi gambaran positif terhadap imej Organisasi.

Selain itu kakitangan-kakitangan barisan hadapan SADA yang mahir dalam memberikan pekhidmatan kepada para pelanggan, dapat meningkat reputasi organisasi, malah akan membawa keuntungan dan kejayaan jangka panjang kepada Syarikat Air Darul Aman. 

Perkhidmatan pelanggan sering berhadapan dengan pelbagai ragam daripada pelanggan di luar sana. Pekerja yang baik adalah yang tahu dan bijak untuk mengambil hati pelanggan. Adalah penting memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan supaya mereka merasa gembira dan selesa. Oleh itu, pihak syarikat segera memastikan pekerja sentiasa menjaga hubungan dengan pelanggan yang datang untuk menggunakan perkhidmatan yang disediakan.